.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
گزارش مناظره محسن رضایی و مهدی کروبی
رضایی در ادامه گفت: با صرف سخنرانی و خطابه نمی توانیم در روابط بین الملل تاثیرگذار باشیم. دوستان خطیب بسیاری آمدند و رفتند ولی هنوز مسائل مختلفی روی زمین مانده است...
گزارش مناظره محسن رضایی و مهدی کروبی

برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران نامزدهای انتخابات بر اساس قرعه تعیین شده به نوبت با یکدیگر مناظره می کنند.

به گزارش شمال نیوز، در اولین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات دهم ریاست جمهوری که عنوان آن "انتخاب برتر" است، دکتر محسن رضایی و حجت الاسلام مهدی کروبی برنامه های یکدیگر را نقد کردند.

کروبی: حضور آقای رضایی، برادر ارزشمندمان را به فال نیک می گیریم و خوشحالم که اولین برنامه ام با ایشان است. وی در ادامه به دست اندرکاران سیما هم خسته نباشید گفت و اظهار داشت: صدا و سیما روزهای پرکاری دارد، خداقوت.

رضایی: وی نیز از شخصیت کروبی تمجید کرد و به نامه خود به رئیس سازمان صداوسیما اشاره کرد و گفت: بعد از چند روز از نامه من، آقای ضرغامی اعلام نمود مناظره داریم. هرچند ممکن است فشارهایی برای عدم برگزاری آن بوده است.

در ادامه دکتر پورحسین که مجری برنامه است ضمن بیان شیوه اجرای مناظره اعلام می دارد: اساس مناظره، تعاطی افکار است و کاندیداهای غایب نباید نقد نشوند.

سوال اول مجری برنامه از مهدی کروبی اینچنین است: مهمترین الویت شما پس از انتخاب چیست؟

کروبی در پاسخ می گوید: با دکتر رضایی، دوستی و رفاقت و رفت و آمد خانوادگی داریم اما طبیعی است که صحبت خودمان را بکنیم و پوزش می خواهیم.

وی در ادامه می افزاید: ممکن است واقعیت و حقیقت آن چه نباشد که من می گویم، مردم اند که داوری می کنند که کدام نظریه از خطا مصون است و کدام درست است.

این کاندیدای انتخاب در ادامه تاکید کرد: بین تمامی بزرگواران که تمامی معززند، خصوصیاتی در من است که برای شرایط فعلی مقدم است.

کروبی در ادامه به سوابق خود می پردازد و می گوید: اولین خصوصیت نامزد دومین مقام کشور، عقبه و سابقه فرد است. من سابقه زیادی دارم و نشیب و فراز مختلفی به جز سوابق مبارزاتی دارم.

وی در ادامه با بیان اینکه در مسئولیت های سنگین ام مورد تقدیر قرار گرفتم به سوابق اول انقلاب و احکام خود از امام(ره) در مورد کمیته امداد می پردازد.

کروبی با تاکید بر اینکه به خرد جمعی و مشورت اعتقاد دارم می افزاید: حرمت مردم نگه داشتن و تحقیر نکردن آنها از سوی من باعث تقدیر و تشکر از من شد.

وی ضمن بیان رابطه نزدیک خود با امام راحل (ره) می گوید: مسئول کشوری باید از حذف پرهیز کند و با اقشار مختلف و اقوام ارتباط داشته باشد.

کروبی در انتهای وقت اول خود می گوید: نمی توان در قالب حکومت گفت مثل من عمل کنید. من می توانم جوری اجرایی در این شرایط دشوار عمل کنم که از همه استفاده کنم و کارها صورت گیرد.

ظاهرا کروبی به اولویت خود اشاره ای نکرد

تذکر مجری به کروبی به خاطر رعایت وقت با تشکر کروبی از این یادآوری و بیان اینکه اگر نمی گفتید از روی عادت به صحبت هایم ادامه می دادم همراه می شود. وی در این خصوص گفت: ما روحانی ها یک ربع مان نیم ساعت است. به ما باید علامت دهید، ممنون


محسن رضایی در ابتدای صحبت خود گفت: من بحث جناب آقای کروبی در مورد ارتباط با مردم را قبول دارم اما این کافی نیست. من اولین کسی هستم که مردمی کردن دولت را در یک بحث سخت مانند جنگ را عملی کردم. ارتباط با مردم باید عملیاتی باشد. همین الان شاهد ارتباطات گسترده دولت با مردم هستیم.

محسن رضایی اما اولویت اول خود را اقتصاد اعلام کرد و گفت به دنبال انقلاب اقتصادی است.

وی در این خصوص با تاکید بر اینکه .ضع فعلی شایسته زندگی ایرانیان نیست گفت: باید صندلی دیگری کنار دولت ایجاد شود، صندلی اقتصاد.

رضایی در ادامه گفت: با صرف سخنرانی و خطابه نمی توانیم در روابط بین الملل تاثیرگذار باشیم. دوستان خطیب بسیاری آمدند و رفتند ولی هنوز مسائل مختلفی روی زمین مانده است.

وی درباره اهمیت مسائل اقتصادی گفت: سخن از اقتصاد در دو عرصه است؛ تاثیر روی مردم و زندگی شایسته در شان نظام.

مولفه های انقلاب اقتصادی رضایی نیز اینچنین است: باید کارکردهای اقتصاد از وضعیت سنتی و دولتی در یک ساختار جدید با بهره وری بالا و غیردولتی تغییر کند.

سوال دوم از کروبی

مجری برنامه در ادامه از کروبی می پرسد: اقای رضایی گفتند صرف عقبه مطرح نیست و ارتباط با مردم عملیاتی باشد، نظرتان چیست؟ که کروبی در جواب به وی گفت: آقای رضایی نکات خوبی را مطرح کردند. حاکم باید بهاء لازم را به مردم بدهد و بداند خدمت گزار مردم باشد.

کروبی در ادامه افزود: من نگفتم دولت مثل بولدوزرکار کند بلکه کامپیوتر ذره ای کوچک است که انقلاب می کند اما بولدوزر با قدرت اش تخریب نیز می تواند کند.

وی در ادامه گفت: 16 بودجه و دو برنامه 5 ساله تصویب کرده ام. هیچ گاه نگفتم تنها کار می کنم، تیم نیرومند و قوی تشکیل داده ام. اولین برنامه ام واگذاری سهام شرکت نفت به مردم و ملی سازی آن است.

کروبی با بیان اینکه گام اول ارائه سهام نفت، واریز مازاد قیمت نفت به صورت ماهانه به حساب مردم است می افزاید: میزان آن ماهانه 70 هزار تومان. برای افراد بالای 18 سال است.

وی با بیان اینکه دولت فعلی 11 و خورده ای تورم تحویل گرفت و الان 26 درصد داد گفت: اولویت هر دولتی اقتصاد است.

کروبی در پایان گفت: از صدا و سیما تقدیر می کنم اما باید مثلا دانش جعفری و نجفی با هم مناظره داشتند؛ مناظره کارشناسان و نمایندگان باید انجام می شد.

کروبی در ادامه گفت با دولت های اسبق و فعلی هم با دید متفاوتی می آییم اگر از ظرفیت جناحی، فراجناحی که پیشکش، استفاده می کردیم، چنین وضعیتی پیش نمی آمد.

رضایی: با حاج آقا تفاوت دارم

رضایی در نوبت بحث خود با بیان اینکه یکی از تفاوت های من با حاج آقای کروبی همین انقلاب و تحول است گفت: اولین بار آقای کروبی طرح پول ماهیانه را دادند و دولت فعلی دارند این کار انجام می دهند اما من این ایده را احترام می گذارم اما قبول ندارم.

وی با بیان اینکه دیدگاه من شغل و اشتغال است گفت: به جای تحویل پول، شغل ایجاد کنیم. طرح من سهام نفت نیست، سهام صندوق توسعه ملی است. دولت موظف است هزینه های جاری اش از نفت را صفر کند و به صندوق توسعه ملی برود. پس انداز فعلی ما کافی نیست.

وی تاکید می کند: اگر از اول انقلاب این کار را می کردیم حدود 200 میلیارد دلار داشتیم.

رضایی در ادامه با بیان اینکه بر دلسوزی حاج آقا کروبی تایید می کنم ولی روش ام متفاوت است. سهامی که میدهم، پایدار و رو به رشد است. اگر الان 70 هزار تومان بدهیم، 35 هزار تومان 4 سال پیش است. ارزش های مالی هر سال تفاوت می کنند.

رضایی در ادامه می گوید: با الگوی مدیریتی فعلی نمی توانیم انقلاب اقتصادی کنیم. اگر سکان دولت در دستم باشد، من واقعا رئیس جمهورم. دولت ائتلافی تشکیل می دهم. منهای آدم های افراطی دو طرف از همه جناح ها استفاده می کنم.

از نظر رضایی تجارت کمتر از نفت و گاز درآمد ندارد.

دفاع کروبی از طرح خود

در ادامه کروبی به دفاع از طرح خود در برابر رضایی پرداخت و گفت: ما می گوییم این نفت را گام‌به‌گام در اختیار مردم قرار می دهیم. قانون باید برایش تصویب کنیم، قانون بگذرانیم و اگر من هم نبودم تثبیت شده باشد.

وی در ادامه با توضیح اینکه اگر با دنیا روابط مان عادی شود، قیمت نفت بالا می رود گفت: هرکس نیاز داشت می رود 70 هزار تومان را می گیرد و هرکس نداشت، پول را در صندوقی نگه می داریم.

کروبی در ادامه می گوید: عرایض ما منافاتی با آقای رضایی ندارد. نمی خواهیم گداپروری کنیم. آنانی که نیازمندند می گیرند و آنان که نه ذخیره می کنند. مهم این است که اگر من و آقای رضایی هم نبودیم، این طرح ها ادامه پیدا کند.

وی در ادامه با بیان اینکه بهترین رابطه را با مجلس اصولگرا خواهد داشت می گوید: اصلاحاتی وابسته به امام هستم اما بهترین رابطه با مجلس اصول گرا را خواهم داشت. نه اینکه اختلاف داشته باشیم.

ادامه توضیحات رضایی/ مبحث حقوق شهروندی

رضایی در ادامه وقت خود گفت: صندوق توسعه ملی اساسنامه و هیات مدیره دارد. به جای اینکه به مردم میوه بدهیم، درخت اش را می دهیم.

رضایی در مورد حقوق شهروندی هم می گوید: این بحث را از شعار به عمل تبدیل می کنم و برای آن فرآیند سه مرحله ای دارم. تاکنون بیشتر شعار دادند. حقوق شهروندی و آزادی های مدنی باید قانون شود. حدود 500 ماده را تدوین کرده ایم.

رضایی در مورد حقوق شهروندی می افزاید: ماموران دولت و مردم باید آموزش ببینند. از دبیرستان باید شروع کنیم. همه باید مثل کسی که رانندگی می کند، قوانین را بدانند.

رضایی در ادامه می افزاید: همچنین کمیته نظارتی برای حقوق شهروندی تشکیل شود. اگر برخوردی شد، خودم باید بروم و برخوردی کنم تا بالاخره درست شود.

رضایی در ادامه با بیان اینکه محاسبه کردیم که خانه داری را به شغل تبدیل کنیم می گوید: بانوان ما یک پتانسیل ما هستند، باید از آنها در مشاغل کلیدی استفاده کنیم و فرصت ها در عرصه های مختلف ایجاد کنیم.

کروبی و دانشجویان ستاره دار

کروبی درباره حقوق شهروندی به دانشجویان ستاره دار اشاره می کند و می گوید: ما قوانینی را که داریم به آنها عمل نمی کنیم. بچه های مردم را سلیقه ای ستاره دار کردند. حالا دانشجو دو تا شعار بد داده، باید از تحصیل محروم شود؟

کروبی تاکید کرد مشکل فعلی ما تنگ نظری از طرفین و خودسری است.

رضایی: من هم ستاره دار بودم

محسن رضایی در ادامه با اشاره به اینکه خود در زمین رژیم شاه دانشجوی ستاره دار بوده است گفت: اگر دلسوزی هایی که برای مردم می شود در چارچوب متقن قرار نگیرد و یک توان اجرایی نباشد، همانطور که حاج آقا [کروبی] فرمودند می شود.

وی در ادامه با تشکر از اهتمام آیت الله شاهرودی به مبحث حقوق شهروندی گفت: بعضا مامورین دلسوز ما بخاطر نبود قوانین به کارهایی دست می زنند که حتی مسئولین هم ناراحت می شوند.

رضایی با اشاره به اهمیت وجود مدیریت قوی اجرایی در کشور گفت: ما قوی ترین سازمان اطلاعاتی و نیروهای مسلح و پلیس در منطقه را داریم و باید از آن بهتر استفاده کنیم.

سوال مجری برنامه درباره اصل 44

رضایی در این خصوص معتقد است: سیاست های اصل 44 و چشم انداز 20 ساله و سیاست های تکمیلی، کتاب دوم انقلاب است. انقلاب اقتصادی من در همین راستا می باشد.

وی با بیان اینکه اگر دوستان به چشم انداز پایبند بودند که وارد نمی شدم می گوید: نقشه راه، ایران 1404 نقشه درستی است.

اما کروبی در ادامه با بیان اینکه مطالب آقای رضایی را کاملا قبول داریم اما باید قانون اساسی را هم اصلاح کنیم.

رضایی در ادامه با بیان اینکه از دیدگاه وی عدالت سیاسی برای اقوام مهمتر از عدالت اقتصادی است می گوید دولت ائتلافی در این خصوص راه حل است. نخبگان اقوام را باید در آنجا جمع کنیم. دولت سایه را به عنوان مکمل دولت ائتلافی درست می کنیم. منتقدین دولت را در دولت در سایه جای می دهیم. تا نظارت بر امور کنند و مشورت بدهند.

از بزرگان انقلاب مشاوره خواهیم گرفت اما کار را به جوانان خواهیم سپرد. به دنبال گداپروری نیستم و تلاش می کنم شغل های پایدار برای مردم بوجود آورم. مسئله اصلی طرح اقتصادی رضایی ایجاد شغل و درآمد برای رسیدن به معاش کافی است.

رضایی معتقد است باید هویت را باید بازیابی کنیم. به دریای خزر و خلیج فارس عشق می ورزم. هویت ایرانی و هویت قومی را باید تجدید کنیم. با برنامه ای که داریم، مانند اول انقلاب جوانان با نشاط و مسئولان جان خود را برای انقلاب و امام و دین و کشور دادند.

وی در پایان خود می گوید باید مدیریت خود را تغییر دهیم و از همه ظرفیت ها استفاده کنیم.

کروبی هم در پایان می گوید در نظر اختلافی با هم نداریم باید به دنبال عمل برویم. باید بتوان با دو قوه دیگر تعامل کرد.

کروبی دولت خود را دولت تغییر می نامد و می گوید به دنبال تغییر شیوه های اجرایی این قوه هستم.

در پایان مجری برنامه گفت که بینندگان تماس گرفته اند که چرا مناظره کم حرارت بود که کروبی گفت بگویید: خب بگویید که محدودیت داشتیم.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 13 خرداد 1388
کروبی در راند اول توسط محسن رضائی ضربه فنی شد ! مشخص شد حداقل رضائی بعد از فکر کردن حرف میزند را دادن ما 2 حال دارد اول با چشم بسته و عنایت به آزموده را دوباره آزمودن خطاست که فقط رضائی میماند و دوم با چشم باز که بازهم رضائی است چون برخلاف دیگران با برنامه مدون وارد شده
نا شناس 13 خرداد 1388
به نظر من اگر بخواهیم اصلحترین نفر را انتخاب جناب آقای رضایی با برنامه ترین کاندیدای این دوره از انتخابات هستند و امیدوارم احساسات مردم کمتر از همیشه بشود
نا شناس 13 خرداد 1388
رضایی فوق العاده ظاهر شد ... کروبی ثابت کرد که اگر نامزد انتخابات نبود خودش هم به رضایی رای می داد و این یعنی برد رضایی
نا شناس 13 خرداد 1388
برنده رضایی بود. با دیدن برنامه دیشب رضایی در شبکه 2 و این حرفهای او معتقدم یک اقتصاد دان واقعیست. رای او بیش از انتظار همه خواهد بود. امیدوارم خدا کمکش کند.
نا شناس 13 خرداد 1388
به نظر من آقای رضایی اکنون از رتبه چهارم به رتبه سوم آمده است ولی در مجموع فکر می کنم کاندیدای با برنامه تر و منطقی تر در بین تمامی کاندیداها آقای رضایی است. منتظر مناظره آقای رضایی با آقایان موسوی و احمدی نژاد هستم اگر این روند ادامه یابد شاید سونامی رضایی که خود ایشان هم به آن اشاره کرده است در راه باش
نا شناس 13 خرداد 1388
مجری ضعیف بود.ازحیدری یانجف زاده میشداستفاده کرد.کروبی برنامه خاصی نداشت ومسلط نبود.رضایی مسلط و با برنامه نشان داد.
نا شناس 13 خرداد 1388
اين برنامه اصلا مناظره نبود. مجري سوالاتي را از هر كس پرسيد و آنها جواب دادند.
مناظره يعني كانديدا ها با سوال از يكديگر برنامه هاي طرف مقابل را به چالش بكشند واز از خود در مقابل نقد طرف مقابل دفاع كنند.
رسانه ملي با آن همه تبليغ در مورد مناظره ها واين وضعيت بد مناظره، آن را لوس كرد.
نا شناس 13 خرداد 1388
كروبي برنامه نداشت رضايي برنامه داشت اما برنامه اش كمي رويايي بود تا واقعي. انگار كروبي و رضايي با احمدي نژاد مناظره داشتند. تا با يكديگر!
صابرزارعی 13 خرداد 1388
من با مناظره دیشب کاندیدای خود را بایقین انتخاب کردم
وبه دکتر محسن رضایی رای میدهم ، زیرا او یک مدیر واقعی با برنامه های مدون ودارای یک تیم مدیریتی قوی است که در آینده ما جوانان نیز به آ خواهیم پیوست.
از ملت ایران میخواهم از روی تفکر به سخنان دتر رضایی گوش کنند و تحت تاثیر احساسات نسبت به دیگر کاندیدها که تنها شعار میدهند وبرنامه ندارند نشوند
جعفر قربان پور 16 خرداد 1388
جناب آقای دکتر محسن رضایی
با احترام از روش بسیار پسندیده و مبتنی بر طرح و برنامه های کارشناسی اقتصادی که مرتبط با رشته تحصیلی جنابعالی بعنوان دکترای اقتصاد در برنامه های مناظره تلویزیونی انتخابات ارائه گردید ، صمیمانه تشکر می نمایم . با آرزوی توفیق - جعفر قربان پور - کاندیدای سابق مجلس هشتم ساری

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.135 seconds.